More than 150 years after Maria Montessori’s birth and following a series of research projects examining the reception and spread of her pedagogy in Italy, this essay outlines the current implications of Maria Montessori’s thought with respect to the professionalism of educators who work in ECEC services, describing the trajectory of the progressive enrichment of their educational competence. In particular, starting from the key concepts of Montessori thought - autonomy, developmental material, and sensitive periods - the essay will outline the characteristics of an educator capable of promoting the integral development of the child 'from within', by reconciling the spontaneity of development with the artifices of didactics.
L’articolo – a oltre 150 anni dalla nascita di Maria Montessori ed al termine di una serie di ricerche sviluppate al l’interno del Prin “Maria Montessori. Tra storia e attualità. Ricezione e diffusione della sua pedagogia in Italia a 150 anni dalla nascita” – tratteggia le attuali implicazioni del pensiero di Maria Montessori rispetto alla profes sionalità degli educatori che operano nei nidi e nelle scuole dell’infanzia descrivendo la traiettoria di un precorso di progressivo arricchimento della loro competenza educativa. In particolare, a partire dai concetti chiave del pen siero montessoriano – autonomia, materiale di sviluppo, periodi sensitivi – si delineeranno le caratteristiche di un educatore in grado di promuovere lo sviluppo integrale del bambino “dall’interno” riconciliando la spontaneità dello sviluppo con gli artifici della didattica.
Dal curare al prendersi cura.I tratti professionali dell’insegnante montessoriana/From caring to caring. The professional traits of the Montessori teacher.
Bobbio A.
2023-01-01
Abstract
More than 150 years after Maria Montessori’s birth and following a series of research projects examining the reception and spread of her pedagogy in Italy, this essay outlines the current implications of Maria Montessori’s thought with respect to the professionalism of educators who work in ECEC services, describing the trajectory of the progressive enrichment of their educational competence. In particular, starting from the key concepts of Montessori thought - autonomy, developmental material, and sensitive periods - the essay will outline the characteristics of an educator capable of promoting the integral development of the child 'from within', by reconciling the spontaneity of development with the artifices of didactics.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
266-271+-+31+BOBBIO.pdf
accesso aperto
Licenza:
Dominio pubblico
Dimensione
541.07 kB
Formato
Adobe PDF
|
541.07 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
001-007+-+prime+pagine.pdf
non disponibili
Licenza:
Copyright dell'editore
Dimensione
557.73 kB
Formato
Adobe PDF
|
557.73 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.