Little girls like dolls, little boys like cars... or do they? The role of toys in gender differentiation Summary. Toys and games have a crucial role in determining the development of gender identity. Our contribution will present a review of the studies that have addressed gender differences in play activities and in choosing toys. The reasons underlying preference for toys among different age children and the ways in which the social context affects gender-typed play activities will be examined. The consequences of gender-typed play activities on the development of cognitive, motor, and social abilities will also be studied. Some implications of the debate on the biological vs. environmental origin of gender differences in play preferences and activities as well as implications related to the development of stereotyped gender identities will be explored.
I giocattoli e il gioco svolgono un ruolo sicuramente determinante per lo sviluppo dell’identità di genere. In questo contributo, presentiamo una rassegna degli studi che si sono occupati delle differenze di genere nelle attività ludiche e nella scelta dei giocattoli. Verranno esaminate le ragioni sottostanti alle preferenze dei giocattoli nei bambini di diverse età, le modalità attraverso le quali il contesto sociale influenza le attività di gioco genere-tipizzate e le conseguenze delle attività di gioco genere-tipizzate sullo sviluppo di differenti abilità cognitive, motorie, sociali. Infine, verranno esplorate alcune delle implicazioni relative allo sviluppo di identità di genere stereotipiche.
Alle bambine piacciono le bambole, ai bambini le macchinine… o no? Il ruolo dei giocattoli nella differenziazione di genere
Monaci M.G.;
2012-01-01
Abstract
Little girls like dolls, little boys like cars... or do they? The role of toys in gender differentiation Summary. Toys and games have a crucial role in determining the development of gender identity. Our contribution will present a review of the studies that have addressed gender differences in play activities and in choosing toys. The reasons underlying preference for toys among different age children and the ways in which the social context affects gender-typed play activities will be examined. The consequences of gender-typed play activities on the development of cognitive, motor, and social abilities will also be studied. Some implications of the debate on the biological vs. environmental origin of gender differences in play preferences and activities as well as implications related to the development of stereotyped gender identities will be explored.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.