Women at university: Psychosocial adjustment and outcome motivation The present study examines the ways women and men deal with the demands of university life and the psychosocial factors that influence their motivation to complete their studies. A questionnaire measuring indicators of self-esteem and self-efficacy, coping styles, social adjustment to university life, emotions associated to studying, and future expectations was self-filled out by newly enrolled university students (N = 1979; 1214 F) coming from four separate disciplinary areas. Comparison between women’ and men’ answers indicates that female students report less self-esteem and self-efficacy, but better social and adjustment abilities. Moreover, they show greater motivation to completing their studies which is influenced by positive emotions associated with studying and by future expectations on occupations that will allow them to fulfill their values.

Questo studio esamina le modalità con cui studentesse e studenti affrontano le richieste della vita universitaria e i fattori psicosociali che influenzano la loro motivazione al completamento degli studi. Un questionario comprendente scale relative ad autostima e autoefficacia, stili di coping, l’adattamento alla vita universitaria, le emozioni associate allo studio, le aspettative future, è stato autocompilato da universitari neo-immatricolati (N = 1.979; F = 1.214) distinti in quattro aree disciplinari. Rispetto ai maschi, le femmine riportano una minore autostima ed efficacia percepita ma migliori capacità sociali e di adattamento; hanno inoltre una maggiore motivazione al completamento degli studi, che è influenzata dalle emozioni positive associate allo studio e da aspettative future relative a professioni che rispecchiano principi e valori personali.

Donne all'università: adattamento psicosociale e motivazione al risultato

Monaci M.G.;
2012-01-01

Abstract

Women at university: Psychosocial adjustment and outcome motivation The present study examines the ways women and men deal with the demands of university life and the psychosocial factors that influence their motivation to complete their studies. A questionnaire measuring indicators of self-esteem and self-efficacy, coping styles, social adjustment to university life, emotions associated to studying, and future expectations was self-filled out by newly enrolled university students (N = 1979; 1214 F) coming from four separate disciplinary areas. Comparison between women’ and men’ answers indicates that female students report less self-esteem and self-efficacy, but better social and adjustment abilities. Moreover, they show greater motivation to completing their studies which is influenced by positive emotions associated with studying and by future expectations on occupations that will allow them to fulfill their values.
2012
Questo studio esamina le modalità con cui studentesse e studenti affrontano le richieste della vita universitaria e i fattori psicosociali che influenzano la loro motivazione al completamento degli studi. Un questionario comprendente scale relative ad autostima e autoefficacia, stili di coping, l’adattamento alla vita universitaria, le emozioni associate allo studio, le aspettative future, è stato autocompilato da universitari neo-immatricolati (N = 1.979; F = 1.214) distinti in quattro aree disciplinari. Rispetto ai maschi, le femmine riportano una minore autostima ed efficacia percepita ma migliori capacità sociali e di adattamento; hanno inoltre una maggiore motivazione al completamento degli studi, che è influenzata dalle emozioni positive associate allo studio e da aspettative future relative a professioni che rispecchiano principi e valori personali.
risultati accademici, differenze di genere, adattamento sociale, donne
academic achievement, gender differences, social adjustment, females
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14087/4028
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
social impact