SKI TOURISM IN THE AOSTA VALLEY, NORTHWESTERN ITALY: EMOTIONAL AND MOTIVATIONAL FACTORS IN INTENTION TO RETURN TO A SKI RESORT ABSTRACT The aim of this study is to explore the role of emotional and motivational factors in evaluating winter vacations in ski resorts. We have examined factors linked to the image construction of a destination as well as those linked to the tourist, especially gender and age. Participants (n = 177) were contacted in hotels and at skiing facilities during winter. Main results show that the image of a resort and the motivations and emotions triggered by a vacation there change according especially to the gender of tourists and not so much to their age. The evaluation of possible problems arising during the stay does not vary in the different segments of tourists. Beside the evaluation of the current vacation, intention to return to the same resort is influenced by emotions focused on the person and not on external stimuli, and by pull motivations linked to skiing and push motivations to boost health, rather than pull motivations connected to advertising or to desires such as the need to get away from it all. The implications of these results can be important in devising strategies targeting specific tourists segments to improve the destination image.

L’obiettivo di questo studio è esplorare il ruolo dei fattori emotivo-motivazionali nella valutazione delle vacanze in una località sciistica e dell’intenzione di ritornare. Vengono esaminati sia fattori legati alla costruzione dell’immagine della destinazione sia fattori legati al turista, in particolare genere ed età. I partecipanti (n = 177) sono stati contattati negli alberghi e sugli impianti di sci in un periodo di vacanza invernale. I principali risultati mostrano che l’immagine della località e le motivazioni e le emozioni suscitate dalla vacanza si modificano soprattutto con il genere, meno con l’età, mentre la valutazione degli inconvenienti eventualmente presenti non si differenzia nei diversi segmenti di turisti. Ad influenzare l’intenzione di tornare nella stessa località, oltre alla valutazione della vacanza in corso, sono soprattutto le emozioni focalizzate sulla persona e non su stimoli esterni, e le motivazioni di attrazione legate allo sci e motivazioni di spinta legate al bisogno di salute, più che motivazioni di attrazione pubblicitaria o motivazioni di spinta come il bisogno di evasione. Le implicazioni di questi risultati possono essere rilevanti nella costruzione di strategie mirate a particolari segmenti di turisti per il miglioramento dell’immagine della destinazione.

Il turismo sciistico in Valle d'Aosta: Fattori emotivo-motivazionali nell'intenzione di ritornare in una località sciistica

Monaci M.G.
2017-01-01

Abstract

SKI TOURISM IN THE AOSTA VALLEY, NORTHWESTERN ITALY: EMOTIONAL AND MOTIVATIONAL FACTORS IN INTENTION TO RETURN TO A SKI RESORT ABSTRACT The aim of this study is to explore the role of emotional and motivational factors in evaluating winter vacations in ski resorts. We have examined factors linked to the image construction of a destination as well as those linked to the tourist, especially gender and age. Participants (n = 177) were contacted in hotels and at skiing facilities during winter. Main results show that the image of a resort and the motivations and emotions triggered by a vacation there change according especially to the gender of tourists and not so much to their age. The evaluation of possible problems arising during the stay does not vary in the different segments of tourists. Beside the evaluation of the current vacation, intention to return to the same resort is influenced by emotions focused on the person and not on external stimuli, and by pull motivations linked to skiing and push motivations to boost health, rather than pull motivations connected to advertising or to desires such as the need to get away from it all. The implications of these results can be important in devising strategies targeting specific tourists segments to improve the destination image.
2017
L’obiettivo di questo studio è esplorare il ruolo dei fattori emotivo-motivazionali nella valutazione delle vacanze in una località sciistica e dell’intenzione di ritornare. Vengono esaminati sia fattori legati alla costruzione dell’immagine della destinazione sia fattori legati al turista, in particolare genere ed età. I partecipanti (n = 177) sono stati contattati negli alberghi e sugli impianti di sci in un periodo di vacanza invernale. I principali risultati mostrano che l’immagine della località e le motivazioni e le emozioni suscitate dalla vacanza si modificano soprattutto con il genere, meno con l’età, mentre la valutazione degli inconvenienti eventualmente presenti non si differenzia nei diversi segmenti di turisti. Ad influenzare l’intenzione di tornare nella stessa località, oltre alla valutazione della vacanza in corso, sono soprattutto le emozioni focalizzate sulla persona e non su stimoli esterni, e le motivazioni di attrazione legate allo sci e motivazioni di spinta legate al bisogno di salute, più che motivazioni di attrazione pubblicitaria o motivazioni di spinta come il bisogno di evasione. Le implicazioni di questi risultati possono essere rilevanti nella costruzione di strategie mirate a particolari segmenti di turisti per il miglioramento dell’immagine della destinazione.
motivazioni turistiche
turismo invernale
intenzione di ritornare
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14087/4045
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