This essay aims to highlight the main educational challenges facing services for children and families in our country after the pandemic emergency. This need, in particular, will be analyzed in the light of the pedagogical category of wholeness, or the right of each person to harmoniously develop each of his or her personality traits. The ideals of participation, social inclusion and sustainability of childhood policies are the hallmarks of the new integrated models of ECEC whose hereby set out paradigms can constitute valid prerequisites for a new educational intentionality.
Il saggio mira a mettere in luce le principali sfide educative che attendono i servizi per l’infanzia e le famiglie nel nostro Paese dopo l’emergenza pandemica. Tale esigenza, in particolare, verrà analizzata alla luce della categoria pedagogica dell’integralità, ovvero del diritto di ogni persona a sviluppare armonicamente ogni suo tratto di personalità. Gli ideali della partecipazione, dell’inclusione sociale e della sostenibilità delle politiche per l’infanzia costituiscono i tratti distintivi dei nuovi modelli integrati dell’ECEC i cui paradigmi qui declinati possono costituire validi presupposti per una rinnovata intenzionalità formativa.
Nuovi scenari educativi per l'infanzia,
Bobbio A
2021-01-01
Abstract
This essay aims to highlight the main educational challenges facing services for children and families in our country after the pandemic emergency. This need, in particular, will be analyzed in the light of the pedagogical category of wholeness, or the right of each person to harmoniously develop each of his or her personality traits. The ideals of participation, social inclusion and sustainability of childhood policies are the hallmarks of the new integrated models of ECEC whose hereby set out paradigms can constitute valid prerequisites for a new educational intentionality.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.