Studies of influence are frequently based on source identification, and ultimately on the recognition of segments of text within the work of a given author. While this is perfectly legitimate in many cases, in a number of other occasions this may engender confusion and, possibly, error. This is particularly true of a period such as the sixteenth and seventeenth centuries, in which it is frequently difficult to understand whether a text was materially available to readers or not. This paper will focus on extra-textual elements and examine two test cases, that of Queen Elizabeth I and Sir Walter Ralegh, which may prompt some useful considerations on the circulation of Sophocles during the period in which a large part of the members of Shakespeare’s public were educated.

Gli studi sull’influenza si basano spesso sull’identificazione di segmenti di testo. Seppur perfettamente legittima, questa pratica può generare confusione e non pochi errori. Questo è particolarmente vero per un periodo quale il Rinascimento, in cui non è facile comprendere quando un’opera sia stata materialmente consultata da un autore. L’articolo, che analizza come casi di studio la presenza di Sofocle nelle Elisabetta I e Sir Walter Ralegh, si concentra su elementi extra-testuali, particolarmente rilevanti per comprendere il periodo in cui i contemporanei di Shakespeare ricevevano la propria educazione.

Elizabeth I and Sir Walter Ralegh's Classics: The Case of Sophocles

BAJETTA C.M.
2019-01-01

Abstract

Studies of influence are frequently based on source identification, and ultimately on the recognition of segments of text within the work of a given author. While this is perfectly legitimate in many cases, in a number of other occasions this may engender confusion and, possibly, error. This is particularly true of a period such as the sixteenth and seventeenth centuries, in which it is frequently difficult to understand whether a text was materially available to readers or not. This paper will focus on extra-textual elements and examine two test cases, that of Queen Elizabeth I and Sir Walter Ralegh, which may prompt some useful considerations on the circulation of Sophocles during the period in which a large part of the members of Shakespeare’s public were educated.
2019
Gli studi sull’influenza si basano spesso sull’identificazione di segmenti di testo. Seppur perfettamente legittima, questa pratica può generare confusione e non pochi errori. Questo è particolarmente vero per un periodo quale il Rinascimento, in cui non è facile comprendere quando un’opera sia stata materialmente consultata da un autore. L’articolo, che analizza come casi di studio la presenza di Sofocle nelle Elisabetta I e Sir Walter Ralegh, si concentra su elementi extra-testuali, particolarmente rilevanti per comprendere il periodo in cui i contemporanei di Shakespeare ricevevano la propria educazione.
Elizabethan
Ralegh
Shakespeare
Sophocles
influence
allusion
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14087/4340
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
social impact