The paper describes a multi-spatial systematic observation project around a free-of-space exploration-free hearing session conducted by a group of ten children aged between 22 and 36 months in a nursery whereby There is a limited range of contact possibilities, straight or mediated by percussive objects, but not filtered by references already cultured. It is therefore to understand in which cognitive style each child accepts the "affright" of the object to be interrogated, how to contact and manipulate it, and which strategies adopt (Delalande, 2009), such as relationship opportunities Among peers and with the educators participating in the lab are manifested through the mediation of the object itself (Nadel, & Fontaine, 1989) in a peripersonal space, finally, as these relations develop over time. Evident indicators of non-verbal expressive style emerge from observational practice.
Il contributo descrive un progetto di osservazione sistematica multiprospettica attorno a una sessione di esplorazione libera di corpi sonori appositamente costruiti ef- fettuata da un gruppo di dieci bambini di età compresa tra i 22 e i 36 mesi all’interno di un asilo nido, rispetto ai quali esiste una gamma limitata di possibilità di contatto, di- retta o mediata da oggetti percussivi, ma non filtrata da riferimenti già culturalizzati. Si tratta, dunque, di comprendere con quale stile cognitivo ciascun bambino accoglie “l’invito” (affrodance) dell’oggetto a essere interrogato, quali modalità di contatto e manipolazione e quali strategie adotta (Delalande, 2009), quali le occasioni di relazione tra pari e con gli educatori partecipanti al laboratorio si manifestano grazie alla media- zione dall’oggetto stesso (Nadel, & Fontaine, 1989) in uno spazio peripersonale, infine, come si sviluppano nel tempo tali relazioni. Evidenti indicatori di stile espressivo non verbale emergono dalla pratica osservativa.
La voce delle cose: il ruolo dell'affordance nelle pratiche esplorative sonoro-musicali in un nido d'infanzia
NUTI G
2016-01-01
Abstract
The paper describes a multi-spatial systematic observation project around a free-of-space exploration-free hearing session conducted by a group of ten children aged between 22 and 36 months in a nursery whereby There is a limited range of contact possibilities, straight or mediated by percussive objects, but not filtered by references already cultured. It is therefore to understand in which cognitive style each child accepts the "affright" of the object to be interrogated, how to contact and manipulate it, and which strategies adopt (Delalande, 2009), such as relationship opportunities Among peers and with the educators participating in the lab are manifested through the mediation of the object itself (Nadel, & Fontaine, 1989) in a peripersonal space, finally, as these relations develop over time. Evident indicators of non-verbal expressive style emerge from observational practice.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.