This paper develops the linguistic and pedagogical theoretical frame, and afterwards gives a detailed description of a didactical application of the whole, concerning the inquiry of paradigmatic and syntagmatic lexical relations and their diachronic evolution, that can be easily documented by lexicographical instruments (DEI, DELI, GRADIT, DIR) and corpora (here LIZ4, as a mere example) nowadays available. In particular, the focus is on the concepts of “lexical family” and on its phenomenological correlates, such as derivation, semantic shift and loan-words, as far as paradigmatic relations are concerned; on historical formation processes of polyrhematic expressions, of preferential collocations and, generally speaking, of idioms, with regard to syntagmatic relations.

Il contributo sviluppa il contesto teorico linguistico e pedagogico, e successivamente offre la dettagliata descrizione di una sua applicazione didattica, dell’indagine sulle relazioni lessicali paradigmatiche e sintagmatiche e sulla loro evoluzione in senso diacronico, documentabile attraverso gli strumenti lessicografici (DEI, DELI, GRADIT, DIR) e i corpora (qui solo LIZ4) oggi disponibili. In particolare, l’attenzione si focalizza sui concetti di “famiglia lessicale” e sui correlati fenomenologici della derivazione, del cambiamento semantico, del prestito, per quanto concerne i rapporti paradigmatici; sui processi storicizzabili di formazione delle espressioni polirematiche, delle collocazioni ristrette e in generale della fraseologia, per i rapporti sintagmatici.

Le strutture paradigmatiche e sintagmatiche del lessico e la dimensione diacronica

RAIMONDI G
2008-01-01

Abstract

This paper develops the linguistic and pedagogical theoretical frame, and afterwards gives a detailed description of a didactical application of the whole, concerning the inquiry of paradigmatic and syntagmatic lexical relations and their diachronic evolution, that can be easily documented by lexicographical instruments (DEI, DELI, GRADIT, DIR) and corpora (here LIZ4, as a mere example) nowadays available. In particular, the focus is on the concepts of “lexical family” and on its phenomenological correlates, such as derivation, semantic shift and loan-words, as far as paradigmatic relations are concerned; on historical formation processes of polyrhematic expressions, of preferential collocations and, generally speaking, of idioms, with regard to syntagmatic relations.
2008
978-88-464-9590-7
Il contributo sviluppa il contesto teorico linguistico e pedagogico, e successivamente offre la dettagliata descrizione di una sua applicazione didattica, dell’indagine sulle relazioni lessicali paradigmatiche e sintagmatiche e sulla loro evoluzione in senso diacronico, documentabile attraverso gli strumenti lessicografici (DEI, DELI, GRADIT, DIR) e i corpora (qui solo LIZ4) oggi disponibili. In particolare, l’attenzione si focalizza sui concetti di “famiglia lessicale” e sui correlati fenomenologici della derivazione, del cambiamento semantico, del prestito, per quanto concerne i rapporti paradigmatici; sui processi storicizzabili di formazione delle espressioni polirematiche, delle collocazioni ristrette e in generale della fraseologia, per i rapporti sintagmatici.
Lessico
Morfologia derivazionale
Diacronia
Lexicon
Derivational Morphology
Diachrony
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