It is a well-known fact that the role played by school in the diffusion of the national language in the different dialectological areas of the peninsula and in a wider range of social classes has been fundamental for at least a century since the unity of Italy. We aim at demonstrating that the writing found in school children's exercise books provides a fundamental testimonial of the different phases that have characterized this process, which took place thanks to manuals inspired by a variety of Italian language that is totally detached from the concrete experience of the speakers and through teaching methods derived from the teaching of foreign languages. In fact, school children's writing in exercise books can testify both the specificities that have characterized different linguistic models during the first century of the life of the Italian state and those synchronically present in the different regions of the country. Through the presence of errors and deviations from the norm, they provide evidence of the most common "defects" acquired amongst the categories of speakers homogenous in age, place of origin, social extraction, as well as of the development of attitudes towards sanctions applied to such errors and deviations from a more desired than real standard. However, the linguistic material obtained from school exercise books is heterogeneous and requires - at least for the specific sociolinguistic complexity which characterizes the Italian language - availability of representative corpora on more than one level, as well as the application of a specific methodology: the present paper represents a critical review of this complexity and specificity.

È ben noto che il ruolo svolto dalla scuola nel processo di diffusione della lingua nazionale nelle diverse aree dialettologiche della Penisola e presso sempre più ampi strati sociali è stato fondamentale per almeno un secolo, a partire dall’Unità d’Italia. Ci proponiamo di dimostrare che le scritture rinvenibili nei quaderni di scuola possono costituire testimonianze fondamentali per documentare le diverse fasi che hanno caratterizzato tale opera, condotta per mezzo di una manualistica ispirata a varietà di italiano scollegate dall’esperienza concreta dei parlanti e attraverso metodi di insegnamento iscrivibili nel dominio della didattica delle lingue straniere. Le scritture scolastiche contenute nei quaderni di scuola possono in effetti documentare, a uno stesso tempo, le specificità che hanno caratterizzato i modelli linguistici avvicendatisi nel corso del primo secolo di vita dello Stato italiano, e quelli sincronicamente presenti nelle diverse regioni della nazione; possono testimoniare, attraverso la presenza di errori e deviazioni dalla norma, i “difetti” acquisizionali maggiormente diffusi fra categorie di parlanti omogenee per età, luogo di provenienza, estrazione sociale, così come il divenire degli atteggiamenti sanzionatori di tali errori e deviazioni da uno standard più desiderato che reale. La tipologia dei materiali linguistici ricavabili dai quaderni di scuola è però variegata e richiede - almeno per tutte le realtà caratterizzate da una situazione sociolinguistica complessa come quella italiana - la disponibilità di corpora rappresentativi a più livelli, nonché l’applicazione di specifici accorgimenti metodologici: a una rassegna critica di tali livelli e specificità è dedicato il presente contributo.

Histoire de la langue dans l'histoire de l'école : l'italien post-unitaire à travers les compositions écrites des élèves

REVELLI L
2010-01-01

Abstract

It is a well-known fact that the role played by school in the diffusion of the national language in the different dialectological areas of the peninsula and in a wider range of social classes has been fundamental for at least a century since the unity of Italy. We aim at demonstrating that the writing found in school children's exercise books provides a fundamental testimonial of the different phases that have characterized this process, which took place thanks to manuals inspired by a variety of Italian language that is totally detached from the concrete experience of the speakers and through teaching methods derived from the teaching of foreign languages. In fact, school children's writing in exercise books can testify both the specificities that have characterized different linguistic models during the first century of the life of the Italian state and those synchronically present in the different regions of the country. Through the presence of errors and deviations from the norm, they provide evidence of the most common "defects" acquired amongst the categories of speakers homogenous in age, place of origin, social extraction, as well as of the development of attitudes towards sanctions applied to such errors and deviations from a more desired than real standard. However, the linguistic material obtained from school exercise books is heterogeneous and requires - at least for the specific sociolinguistic complexity which characterizes the Italian language - availability of representative corpora on more than one level, as well as the application of a specific methodology: the present paper represents a critical review of this complexity and specificity.
2010
È ben noto che il ruolo svolto dalla scuola nel processo di diffusione della lingua nazionale nelle diverse aree dialettologiche della Penisola e presso sempre più ampi strati sociali è stato fondamentale per almeno un secolo, a partire dall’Unità d’Italia. Ci proponiamo di dimostrare che le scritture rinvenibili nei quaderni di scuola possono costituire testimonianze fondamentali per documentare le diverse fasi che hanno caratterizzato tale opera, condotta per mezzo di una manualistica ispirata a varietà di italiano scollegate dall’esperienza concreta dei parlanti e attraverso metodi di insegnamento iscrivibili nel dominio della didattica delle lingue straniere. Le scritture scolastiche contenute nei quaderni di scuola possono in effetti documentare, a uno stesso tempo, le specificità che hanno caratterizzato i modelli linguistici avvicendatisi nel corso del primo secolo di vita dello Stato italiano, e quelli sincronicamente presenti nelle diverse regioni della nazione; possono testimoniare, attraverso la presenza di errori e deviazioni dalla norma, i “difetti” acquisizionali maggiormente diffusi fra categorie di parlanti omogenee per età, luogo di provenienza, estrazione sociale, così come il divenire degli atteggiamenti sanzionatori di tali errori e deviazioni da uno standard più desiderato che reale. La tipologia dei materiali linguistici ricavabili dai quaderni di scuola è però variegata e richiede - almeno per tutte le realtà caratterizzate da una situazione sociolinguistica complessa come quella italiana - la disponibilità di corpora rappresentativi a più livelli, nonché l’applicazione di specifici accorgimenti metodologici: a una rassegna critica di tali livelli e specificità è dedicato il presente contributo.
Italiano scolastico
Varietà dell'italiano
Scritture "bambine"
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14087/7056
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