In this paper, we examine the multiple concepts of nature expressed in the writings of Maria Montessori, with respect to children’s relationship with nature and educational practices. We analyze the multiple meanings that Montessori herself attributed to the term “nature”, going on to explore the place of nature in her child pedagogy, as well as her thoughts on caring for nature, keeping gardens and animals, and nature as the ideal setting for sensory education. We ultimately draw together a Montessorian Pedagogy of Nature that underscores the im-portance of child-nature interaction during the early stages of development. The study was conducted under the PRIN 2019-2021 program, as part of a leading research national project entitled “Maria Montessori from the past to the present”.
Ci proponiamo con il presente studio di esaminare i molteplici concetti di Natura espressi negli scritti di Maria Montessori, rispetto al rapporto fra il bambino, la natura e le buone pratiche in contesto scolastico. Tale molte-plicità sarà rintracciata e discussa nella seconda parte del lavoro. Saranno dunque analizzati la natura del bam-bino, i temi della cura di piante e animali e la creazione di campi, orti e giardini. La natura negli scritti montes-soriani si presenta anche come condizione ideale per l'educazione dei sensi e dello spirito scientifico. Deriviamo nella parte finale le linee di una Pedagogia della Natura secondo la Montessori, da applicare fin dalle prime fasi dello sviluppo del bambino. La presente ricerca è condotta nell'ambito del PRIN 2019-2021, come rilevante progetto di ricerca nazionale, con il titolo di “Maria Montessori dal passato al presente”.
The Pedagogy of Nature according to Maria Montessori
Bertolino F.;Filippa M.
2021-01-01
Abstract
In this paper, we examine the multiple concepts of nature expressed in the writings of Maria Montessori, with respect to children’s relationship with nature and educational practices. We analyze the multiple meanings that Montessori herself attributed to the term “nature”, going on to explore the place of nature in her child pedagogy, as well as her thoughts on caring for nature, keeping gardens and animals, and nature as the ideal setting for sensory education. We ultimately draw together a Montessorian Pedagogy of Nature that underscores the im-portance of child-nature interaction during the early stages of development. The study was conducted under the PRIN 2019-2021 program, as part of a leading research national project entitled “Maria Montessori from the past to the present”.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
12192-Article Text-50936-1-10-20211029.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Dominio pubblico
Dimensione
170.74 kB
Formato
Adobe PDF
|
170.74 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.