The metacognitive processes of critical thinking, regulation and guiding of cognitive mechanisms are fundamental in promoting self-regulated learning, which, in turn, is crucial for academic success. ICT offers significant possibilities for supporting these capacities. We describe two different experiences in which tools for metacognitive reflection have been implemented in online environments in order to sustain self-regulation in university study. In both cases the students participated in online units – one on educational psychology, the other on study methodology – followed by discussions for stimulating metacognitive reflection. In both experiences, the proposed tools promoted advanced epistemic activation and better awareness of personal self-regulation skills in study processes.
processi metacognitivi di riflessione critica, controllo e guida dei meccanismi cognitivi svolgono un ruolo fondamentale nella promozione di uno studio autoregolato, a sua volta cruciale per favorire il successo, soprattutto in ambito universitario. Le ICT offrono importanti possibilità per supportare tali competenze. Vengono presentate due diverse esperienze in cui sono stati implementati ed utilizzati strumenti di riflessione metacognitiva in ambienti online allo scopo di supportare l’autoregolazione dell’apprendimento universitario. In entrambi i casi, gli studenti hanno partecipato a moduli online, uno su contenuti specifici della psicologia dell’educazione e l’altro sul metodo di studio, affiancati da discussioni volte a stimolare la riflessione metacognitiva. In entrambe le esperienze, gli strumenti predisposti hanno attivato processi metacognitivi che hanno favorito, da un lato, un’attivazione epistemica avanzata, dall’altro una maggiore consapevolezza sulle proprie abilità di autoregolazione dello studio.
Riflessione metacognitiva in ambienti online e autoregolazione nell'attività di studio nei corsi universitari.
CACCIAMANI S;
2010-01-01
Abstract
The metacognitive processes of critical thinking, regulation and guiding of cognitive mechanisms are fundamental in promoting self-regulated learning, which, in turn, is crucial for academic success. ICT offers significant possibilities for supporting these capacities. We describe two different experiences in which tools for metacognitive reflection have been implemented in online environments in order to sustain self-regulation in university study. In both cases the students participated in online units – one on educational psychology, the other on study methodology – followed by discussions for stimulating metacognitive reflection. In both experiences, the proposed tools promoted advanced epistemic activation and better awareness of personal self-regulation skills in study processes.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.