The essential role of a quality education with respect to sustainable development and global citizenship is now widely recognized on an international scale. There is a growing need to identify, implement, and monitor plans, strategies, actions expressly aimed at producing positive changes, towards an increasingly cohesive, inclusive, supportive, and responsible society, capable of taking care of the environment in a lasting way. In the wake of research on the quality of education and on the intelligibility factors of educational facts, the essay presents a critical-hermeneutic reflection on educational planning in relation to the challenge of sustainability, with the aid of a pedagogical model having at its core the principle of educability.
Il ruolo essenziale di un’educazione di qualità rispetto allo sviluppo sostenibile e alla cittadinanza globale è ormai diffusamente riconosciuto su scala internazionale; cresce l’esigenza di individuare, realizzare e monitorare piani, strategie, azioni espressamente volte a produrre cambiamenti positivi, verso una società sempre più coesa, inclusiva, solidale, responsabile, capace di prendersi cura durevolmente dell’ambiente. Nel solco delle ricerche sulla qualità dell’educazione e sui modelli di intelligibilità dei fatti educativi, il saggio propone una riflessione critico-ermeneutica sulla progettualità educativa in relazione alla sfida della sostenibilità, con l’ausilio di un modello pedagogico avente come fulcro il principio di educabilità.
Qualità dell'educazione e sviluppo sostenibile: un'alleanza necessaria, una missione pedagogica.
Grange T
2018-01-01
Abstract
The essential role of a quality education with respect to sustainable development and global citizenship is now widely recognized on an international scale. There is a growing need to identify, implement, and monitor plans, strategies, actions expressly aimed at producing positive changes, towards an increasingly cohesive, inclusive, supportive, and responsible society, capable of taking care of the environment in a lasting way. In the wake of research on the quality of education and on the intelligibility factors of educational facts, the essay presents a critical-hermeneutic reflection on educational planning in relation to the challenge of sustainability, with the aid of a pedagogical model having at its core the principle of educability.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.