The aim of the present study is to highlight and to critically discuss the role of the secondary and silent historical sources in the reconstruction of the biography of Maria Montessori, a century and a half after her birth.The collective memory, both at a national and international lev-els, has preserved the figure of the pedagogist into a series of cele-bratory objects. Picture card, notes and coins, stamps maximum cards, phone cards or, more recently, doodles are accessible to the wide community. Constructing a narrativity of a public celebrity means capturing the important features, and transforming them into symbolic constructs. We therefore propose to identify the overmentioned constructs in the light of the official biographies of Maria Montessori. Moreover, we aim to follow the iconographic traces of a micro-history which is often overlooked from the pri-mary sources. However, this micro-history represents the heart of a collective and popular belief, widespread and educating, which preserves the memoryand heritage of this “Personality to Remember”.

Il presente contributo intende illustrare e discutere il ruolo delle fonti storiche secondarie, silenti, nella ricostruzione della biografia di Maria Montessori, a un secolo e mezzo dalla sua nascita.La memoria collettiva, italiana e internazionale, ha cristallizzato la figura della pedagogista in una serie di oggetti celebrativi d’accesso a un vasto pubblico, quali figurine, banconote e monete, francobolli, carte telefoniche o, più di recente, doodles. Costruire una narrazione di un personaggio significa coglierne alcuni tratti, enfatizzarli e materializzarli in costrutti simbolici. Ci proponiamo, dunque, di identificare tali costrutti alla luce delle biografie ufficiali di Maria Montessori, attraverso le tracce iconografiche di una micro-storia che, seppure spesso tralasciata dalle fonti primarie, costituisce il cuore di un immaginario collettivo e popolare, capillarmente diffuso ed educante, che perpetra la memoria del personaggio “da ricordare"

Una microstoria iconografica di Maria Montessori a 150 anni dalla nascita. Figurine, monete, francobolli

Nuti G;Bertolino F;
2021-01-01

Abstract

The aim of the present study is to highlight and to critically discuss the role of the secondary and silent historical sources in the reconstruction of the biography of Maria Montessori, a century and a half after her birth.The collective memory, both at a national and international lev-els, has preserved the figure of the pedagogist into a series of cele-bratory objects. Picture card, notes and coins, stamps maximum cards, phone cards or, more recently, doodles are accessible to the wide community. Constructing a narrativity of a public celebrity means capturing the important features, and transforming them into symbolic constructs. We therefore propose to identify the overmentioned constructs in the light of the official biographies of Maria Montessori. Moreover, we aim to follow the iconographic traces of a micro-history which is often overlooked from the pri-mary sources. However, this micro-history represents the heart of a collective and popular belief, widespread and educating, which preserves the memoryand heritage of this “Personality to Remember”.
2021
Il presente contributo intende illustrare e discutere il ruolo delle fonti storiche secondarie, silenti, nella ricostruzione della biografia di Maria Montessori, a un secolo e mezzo dalla sua nascita.La memoria collettiva, italiana e internazionale, ha cristallizzato la figura della pedagogista in una serie di oggetti celebrativi d’accesso a un vasto pubblico, quali figurine, banconote e monete, francobolli, carte telefoniche o, più di recente, doodles. Costruire una narrazione di un personaggio significa coglierne alcuni tratti, enfatizzarli e materializzarli in costrutti simbolici. Ci proponiamo, dunque, di identificare tali costrutti alla luce delle biografie ufficiali di Maria Montessori, attraverso le tracce iconografiche di una micro-storia che, seppure spesso tralasciata dalle fonti primarie, costituisce il cuore di un immaginario collettivo e popolare, capillarmente diffuso ed educante, che perpetra la memoria del personaggio “da ricordare"
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.14087/6255
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